30 najdôležitejších vitamínov a minerálov

nutrient-additives-505124_640(1)Nie vždy sme schopní získať vitamíny alebo minerály z potravy,

a preto ich musíme doplniť inou cestou.

Niektorí ich vynáša do nebies, iní zatracujú, pretože sú vraj k ničomu. Doplnky stravy nie sú síce zázračné, ale napriek tomu sú pre telo v určitých fázach života potrebné.

Nie vždy sme schopní získať vitamíny alebo minerály z potravy, a preto ich musíme doplniť inou cestou. Napríklad vo forme kapsúl, tabletiek.

Aký je ich význam pre organizmus a nenesú so sebou nejaké riziká?

Hneď na úvod jedno vysvetlenie: doplnky stravy nie sú v žiadnom prípade lieky, ktoré by vám mali uľaviť od bolesti, alebo zlepšovali zdravotný stav.
Jasný rozdiel medzi nimi vysvetľuje popredný český odborník na potravinové doplnky, prof. Vilím Šimánek. "Liek má na organizmus liečebný účinok, zbavuje telo akútnych ťažkostí, ale tiež má v mnohých prípadoch aj účinky nežiaduce. Doplnkom stravy sa potom rozumie buď celá rastlina, alebo jej časť, ktorá môže zlepšovať zdravotný stav. Nemá vykazovať terapeutické účinky a pozitívny vplyv sa prejaví až po dlhšej dobe užívania, cca 3 mesiacoch. "Keď budete mať napríklad chrípku, lieky vám ju pomôžu vyliečiť, doplnky stravy organizmus v období viróz naopak pomáhajú posilniť.

Tehotné potrebujú kyselinu listovú
V období tehotenstva sú vitamíny a minerály pre telo nepostrádateľné. Veď z potravín si potrebné látky berú hneď dva. Jedálniček všetkých budúcich mamičiek by mal preto byť vyvážený. Všeobecne sa odporúča, aby ženy prijímali viac kyseliny listovej, ktorá je obsiahnutá v brokolici, špenáte alebo keli. Je známe, že sa táto látka podieľa na vývoji nervovej sústavy plodu a tiež je prevenciou proti vývojovým chybám mozgu a miechy. Tehuľky by nemali ani zabúdať na ryby, najmä morské. Sú bohaté na jód a omega 3. Až trikrát by sa počas týždňa mali objaviť na tanieri. Ak budete kupovať doplnky stravy, poraďte sa o ich užívaní s lekárom.

Po štyridsiatke si strážte stravu!
Dôležité látky môžu chýbať ženám v čase prechodu. Vzhľadom na to, že vo vyššom veku majú ľudia problémy s pamäťou a koncentráciou, môže pomôcť látka leticin. Patrí do skupiny tukov, ale významne sa podieľa na fungovanie mozgu. Pri problémoch so studenými nohami a celkovou únavou môžete do stravy zahrnúť prípravky s výťažkami ginka dvojlaločného (Ginkgo biloba). Srdce posilní koenzým Q10, ktorý chráni bunky srdcového svalu. Po štyridsiatke už tiež trpia kĺby, a tak je vhodné poradiť sa o užívaní liekov s glukozamínom, ktorý regeneruje kĺbové chrupavky.

Vegetariáni tiež trpia
Ak ste vegetariáni, je takmer stopercentne isté, že vám chýba vitamín B12. Doplniť sa dá ale sladkovodnou riasou chlorellou. Obsahuje až 20 rôznych vitamínov a minerálov. Prečistí vaše telo a tiež posilní imunitu. Spomaľuje starnutie. Zo stopových prvkov treba doplniť železo. Je totiž dôležitou súčasťou hemoglobínu, ktorý zabezpečuje prenos kyslíka do všetkých telesných buniek, zvyšuje odolnosť a bráni únave. Jeho absencia môže spôsobiť chudokrvnosť.

Kedy sú doplnky stravy vhodné?
• Pri športe
• Pri chorobe
• Pri strese
• Pri chudnutí
• V tehotenstve
• V menopauze
• U fajčiarov

►VITAMÍNY
Spoločne s bielkovinami, cukry a tuky patria k základným zložkám ľudskej potravy. Hrajú významnú úlohu pri procesoch vstrebávania a výmeny látok. Ich nedostatok v tele sa označuje ako hypovitaminóza a telo môže začať vysielať negatívne signály v podobe porúch organizme. Sú dôležité pre správne fungovanie inštitúcií, slúži ako prevencia ochorení, spomaľujú starnutie a posilňujú imunitný systém.

►Stopové prvky a MINERÁLI
Patrí vedľa vitamínov k dôležitým látkam v našom tele. Telo si nevie samo vyrobiť, a tak ich musí získavať zo stravy. Ak sa vyvážene stravujete, nemusíte mať strach, že by ste niektorý minerál v tele postrádali, snáď okrem jódu, zinku a železa. Dodávanie ak vo forme doplnkov stravy, je vhodné, aby ste sa o ich užívaní radšej informovali u lekára či lekárnika.

Minerálne látky, stopové prvky. Tieto živiny si telo nedokáže vyrobiť. Musíte ich prijať v strave, nedajú sa ničím nahradiť.
Kremík (Si, silicium), Jód (I, iodum), Chrom (Cr, chromium), Mangan (Mn, manganum), Zinok (Zn, zincum), Selen (Se, Selenium), Železo (Fe, ferrum), Fosfor (P, Phosphorus) , Vápník (Ca, kalcium), Horčík (Mg, magnézium), Draslík (K, kalium), Sodík (Na, natrium)

PREČO SÚ NEVYHNUTNÉ

vitamín A
Je dôležitý pre dobrý zrak. Nájdete ho najmä v mrkve, rybom tuku, špenátu a v pečeni.

vitamín D
Udržuje silné kosti a zdravé zuby. V letných mesiacoch sa v tele vďaka slnečnému žiareniu tvorí sám, v zime ho získate z potravy, hlavne rýb - napríklad z makrel, lososa alebo slede.

jód
Je nevyhnutnou súčasťou hormónov štítnej žľazy, ak v tele chýba, cítite sa unavení. Zaraďte do jedálnička morské ryby a plody.

vitamín B1
Posilňuje srdce a podporuje pamäť, používa sa ako prevencia oparov. Najväčším jeho zdrojom sú strukoviny, orechy, droždie.

vitamín C
Zvyšuje obranyschopnosť organizmu, skracuje priebeh nachladnutia, pôsobí preventívne proti šedému zákalu a srdcovým chorobám. Céčko získate z citrusových plodov, šípok, čiernych ríbezlí

vápnik
Je základným stavebným kameňom kostí a zubov, dôležitý je pre prevenciu osteoporózy. Pite mlieko a jedzte mliečne výrobky.

horčík
Je nevyhnutný pre správnu funkciu svalov. Ak je ho nedostatok, prejaví sa kŕčmi v dolných končatinách. Veľké množstvo horčíka je celozrnných potravinách, mandliach, lieskových orieškoch, ovsených vločkách.

ZDROJ: WWW. PACIENT. CZ

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.